EDUCACIÓ INTERCULTURAL

L'educació intercultural es presenta com a condició i via per construir una escola on les aportacions de totes i tots siguin vàlides i es formulin en condicions d'igualtat. És des de la informació i el coneixement que som capaços d'ajustar-nos a les realitats personals i socials que ens envolten. Quan hi afegim el treball de l'empatia, la comunicació, el diàleg, el reconeixement i la determinació,dotem als infants de sentit i significat, per a seguir-los construint i per tant, per a seguir construint una escola intercultural que sigui capaç d'afirmar les identificacions culturals i les identitats, sense ferir o malmetre a cap part integrant. Aquest fet serà dut més pels infants en un futur en l'àmbit social que viuran, garantit així un món on tots els interessos s'hi vegin representat sense cap discriminació.

ANDALUNA Y SAMIR





CONTE

Les dues muntanyes de Montse Blay de Torroella de Montgrí

En una terra deshabitada hi havia dues muntanyes que s'alçaven al bell mig d'una gran plana.

Una, era molt alta. Estava formada per unes roques grises, quasi blanques, que brillaven des que sortia el sol fins que s'amagava. Des del cim d'aquesta muntanya hom podia contemplar per tots costats una gran extensió de terra.

L'altra era més petitona. No tenia roques que brillaven, ni es podia veure gran cosa des del seu cim. L'única cosa que ens podia oferir era el color vermell de la seva argila i el verd de les herbes salvatges.

Un dia, la muntanya gran pensava: "Jo sí que en sóc, de bonica! En canvi aquesta muntanya veïna, tan baixa i tan lletja. No m'agradaria gens ésser com ella...”

La petita també feia els seus pensaments, i deia: "Per què dec servir jo? Sóc baixa, trist..., no tinc ni un punt que brilli..., només quatre herbots que prou reina tenen per a créixer.”

Ah! però..., sabeu que va passar? Doncs, que un dia varen arribar per aquelles terres uns nois i noies forasters, carregats amb motxilles i tendes, buscant un lloc per acampar.

En veure aquelles muntanyes, van pujar primer a la més alta. Tots quedaren sorpresos de la seva bellesa i van decidir quedar-se al seu cim. Ah renoi! S'adonaren de sobte, que tot era pedra i no hi havia ni un sol lloc per a poder clavar la tenda...

Ben desenganyats van baixar cap a la petita, encara que no els agradés tant.

No sabeu pas l'alegria que van tenir quan van veure que allà sí que la tenda es clavava fàcilment.

Van passar uns dies, i com que hi estaven tan bé, decidiren quedar-s'hi una bona temporada.

Llavors començaren a plantar-hi verdures, arbres, flors i una gran figuera.

Aquella muntanya que pensava que no servia per a res, va convertir-se en un lloc meravellós, on la vida era agradable i acollidora. Mentre que la muntanya gran es va haver de quedar tota la vida igual, com al principi.



¡VIVA LA DIFERÈNCIA!
Projecte d'educació intercultural d'Educació Infantil



Bibliografia relacionada:

Contes per a infants
HOME DE COLOR
Jerome Ruillier
Editorila Joventut

COM VAIG CURAR EL PARE DE LA SEVA POR ALS NOUVINGUTS
Rafia Schami
Editorial RqueR

GENT DE TOTA MENA. Un llibre per aixecar i mirar.
Damon Emma
Editorial Beascoa internacional
(El llibre presenta la diversitat humana: alts o baixos, prims o grassos, cabells curts o llargs...)

EL CORB QUE ERA DIFERENT
Schreiber.E, Holland.C
Editorial Joventut
(Un corb virolat en un estol de corbs negres. Planteja en tema de la diferència. Conté il•lustracions dibuixos i poca lletra.)

GENT
Spier, P
Editorial Lumen
(El món és divers, totes les persones tenim coses iguals i diferents. Conté molts dibuixos.)


Llibres per al docent
LA DIVERSITAT CULTURAL A L'ESCOLA. PROPOSTES PRÀCTIQUES PER A UN CURRÍCULUM INTERCULTURAL de Ríos García, Isabel Maria ; Aguilar Rodenas, Consol
EAN/ISBN: 9788480215336
Editorial:UNIVERSITAT JAUME I
Lengua: Castellano
Nº Edicion: 1

PROPUESTAS DE EDUCACIÓN INTERCULTURAL PARA PROFESSORES.
Jordan, J.A
Editorial Ceac